Blog

27 października 2014

Co nowego w branży rekrutacyjnej ? część 2

Czyli druga część tekstu o nowych trendach w branży rekrutacyjnej.

Usługi dla branży

W krajach Zachodniej Europy rozwijają się usługi, które powstają po to aby wspierać zarówno agencje rekrutacyjne, jak i działalność rekrutacyjną przedsiębiorstw prowadzoną na ich potrzeby wewnętrzne. To są na przykład produkty ubezpieczeniowe skierowane wyłącznie do branży rekrutacyjnej czy coraz bardziej wyspecjalizowane oprogramowanie wykorzystywane w prowadzeniu procesów rekrutacyjnych.

Oprogramowanie

Wykorzystanie ATS'u (applicant tracking system) to już konieczność jeżeli w firmie prowadzonych w tym samym czasie wiele procesów rekrutacyjnych. Na naszym rynku jest to znane rozwiązanie. Same ATS'y rozwijają się i oferują coraz więcej funkcjonalności, np. związanych z masową publikacją ogłoszeń w wielu portalach. W rozwoju tych narzędzi widać wyraźnie trend związany z ich integracją ich z innym oprogramowaniem np. jobbordami, portalami społecznościowym czy programami pocztowymi. W wersjach "custom made" ATS'y bywają też zintegrowane z całymi systemami ERP w firmach.

Coraz więcej zadań wykonywanych przez osoby zajmującej się rekrutacją będzie automatyzowanych dzięki wykorzystaniu specjalnie stworzonych do tego aplikacji. Na przykład są już dostępne na rynku programy, które samodzielnie dopasowują CV kandydatów do opisów stanowisk w ofertach pracy. Nie jest to jednak proste dopasowanie po słowach kluczowych. Algorytm jest złożony i program faktycznie odwzorowuje proces myślowy człowieka poprzez zastosowanie analizy mowy naturalnej: analizuje opis stanowiska od strony najistotniejszych, kluczowych kryteriów i na podstawie tej "esencji" dopasowuje CV kandydatów spośród CV zgromadzonych w bazie danych. Wyniki są dodatkowo uszeregowane według stopnia dopasowania. Co ważne, CV nie muszą być wprowadzone do bazy jako rekordy i specjalnie opisane, program dopasowuje kandydatów na podstawie słów i sformułowań zawartych w dokumentach i w ich profilach np. umieszczonych w portalach społecznościowych. Dzięki temu bardzo przyspiesza proces wyszukiwania kandydatów w bazach danych.

Urządzenia mobilne

Wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych, coraz bardziej powszechna stała się komunikacja z kandydatami przez mobilny internet, np. w Wielkiej Brytanii kandydaci komunikują się z rekruterami głównie w trakcie dojazdów do pracy z urządzeń mobilnych.

Zyskują na znaczeniu nowe kanały komunikacji z kandydatami, które przenoszą proces rekrutacji w inny wymiar. Rekruterzy komunikują się za pomocą coraz krótszych komunikatów, bo przecież zamiast publikować pełne ogłoszenie o pracę z szerokim opisem stanowiska i wymagań o wiele szybciej jest napisać krótki komunikat na wall'u na linkedin. Taki komunikat dotyczący kogo szukamy można opublikować w wielu kanałach jednocześnie wykorzystując program do zarządzania treścią w mediach społecznościowych. A ogłoszenie i tak powstanie, ale będzie już pełną "reklamą" naszej oferty pracy.

Urządzenia mobilne spowodowały też konieczność dostosowania stron internetowych firm do nowych wymagań technicznych. Oprócz standardowej strony internetowej można inwestować w stronę mobilną, która będzie dobrze działać na smartfonach i tabletach, można też zdecydować się na aplikację mobilną, którą kandydaci będą instalować na swoich urządzeniach. Możliwości jest coraz więcej.