Blog

18 marca 2011

Spotkanie z Caroline Welsing

Serdecznie zapraszamy na spotkanie z Caroline Welsing, autorką książki HR Marketing.  30 marca, Traffic Club, 10:30 ? 12:30.  Czytaliście książkę? Jak Wam się podoba?

12 lutego 2011

Zaproszenie na HR & Breakfast

Już w najbliższą środę, 16 lutego, w siedzibie Wolters Kluwer Polska  kolejne  spotkanie  praktyków HRM.  Temat przewodni to motywowanie pracowników.

G-Force jest głównym partnerem debat, które odbywają się co miesiąc. Zapraszamy!

HR&Breakfast

26 stycznia 2011

HR Directors Summit

To już jutro, podzielę się wrażeniami możliwie szybko.
A mam jeszcze w planach relację z ostatniego HR Breakfast i bardzo ciekawy case HR?owy, który podczas śniadania został przedstawiony.

Niemieckie powiedzenie mówi ?langsam langsam aber sicher? i muszę przyznać, coś w tym jest. ;)  Do usłyszenia wkrótce!

Tutaj jest link do konferencji.

12 stycznia 2011

Trendy HRM 2011 według Bersin & Associates cz.2

Kontynuuję temat trendów w zarządzaniu ludźmi, wytypowanych przez firmę doradczą Bersin & Assosiates. Link do pełnego raportu oraz mojego poprzedniego wpisu znajduje się tutaj

Talent Mobility Strategies

To nowe pojęcie (na razie nie odważę się szukać polskiego odpowiednika, więc pozostanę przy wersji angielskiej), zdaniem eksperów z firmy Bersin kluczowy  element w strategiach  przywództwa i zarządzania talentami.

Co dokładnie kryje się pod tym pojęciem?  Zdaniem ekspertów z Bersin & Associates ?talent mobility? to proces ?przesuwania? pracowników  pomiędzy kolejnymi rolami i stanowiskami na każdym z poziomów zarządzania (czyli proces podobny do tkz. ?awansu poziomego?).  Aby taki proces powiódł się, organizacja musi wypracować transparentne podejście do oceny umiejętności i potencjału pracowników oraz  biznesowych potrzeb  organizacji.

Jedna z lekcji, które wynieśliśmy z kryzysu ? żadna struktura organizacyjna nie jest stała. Firmy, które najlepiej poradziły sobie w kryzysie zastosowały metodę szybkich zmian ? reorganizacji i przesuwanie pracowników do nowo tworzonych stanowisk.   Zdaniem ekspertów z Bersin & Associates  pojęcie ?talent mobility?  zastąpiło zarządzania sukcesją jako kluczową strategię zarządzania talentami.

Ciekawa jest obserwacja ekspertów Bersina,  że organizacje z dojrzałymi planami sukcesji wdrażały transparentną kulturę ?talent mobility?. Ludzie przemieszczają się w ramach struktury, są do tego zachęcani, a w organizacji tworzy się środowisko sprzyjające takiej dynamice zmian stanowisk. W tych organizacjach managerowie są uczeni, jak ?przemieszczać? pracowników, tworzone są w tym celu specjalne   progamy, a strategie ?talent mobility? uwzględniane w prowadzeniu rekrutacji wewnętrznych i zewnętrznych.

Social media zmienia rynek usług rekrutacyjnych

Ile pieniędzy wydają firmy na rekrutację?  Według badań Bersin &Associates są to ciągle gigantyczne koszty -800 ? 1700 dolarów na  każdego zatrudnionego pracownika tzw. ?cost per hire? (koszty ogłoszeń, działań employer branding, koszty zewnętrznych i wewnętrznych rekruterów i narzędzi). Według cytowanych badań Accenture, które planuje zatrudnić 60.000 ludzi w 2011 roku wyda na to 90 milionów dolarów.

Nie mówimy w tym momencie o kosztach w postaci biznesu utraconego poprzez nieobsadzenie na czas stanowisk.

Paradoksalnie jednakże, darmowe narzędzia społecznościowe są dostępne dla wszystkich, a z ich pomocą kandydaci stali się dostępni bardziej niż kiedykolwiek dotychczas.

Dla branży rekrutacyjnej oznacza to konieczność zmian. Również musi nauczyć się wykorzystywać najnowsze narzędzia komunikacyjne do wyszukiwania i przyciągania kandydatów. Zmiany muszą dotyczyć większej specjalizacji i dodawania wartości swoim klientom, ponad zwykłe pozyskiwanie CV, jak to ma często miejsce dzisiaj.

Pomimo tego, w mojej ocenie media społecznościowe nie są w stanie dokonać przysłowiowego ?cudu?  i spowodować, że kandydaci dopasowani pod względem kompetencji do profilu stanowiska znajdują się nagle sami, jeżeli tylko dopasujemy do poszukiwań odpowiedni kanał- czytaj: odpowiednie narzędzie społecznościowe.

Rekruterzy wewnętrzni będą coraz ściśej współpracować ze specjalistami od marketingu, aby zbudować tzw. ?total candidate experience?  (to kolejne nośne pojęcie z ostatnich miesięcy).

Autorzy podkreślają coraz większą rolę w rekrutacji wideokonferencji, narzędzi on-line do assessmentów czy nowatorskich form CV (np. w postaci wideoprezentacji).

c.d.n

29 grudnia 2010

Trendy HRM 2011 według Bersin & Associates, cz.1

Ponieważ koniec roku już pojutrze i czas podsumowań się zbliża, początkowo chciałam napisać o tym,  co działo się w obszarze  HRM w 2010 roku. Odnoszę jednak wrażenie, że powtórzyłabym informacje, które są już nam wszystkim znane z mediów, konferencji, branżowych spotkań, debat i kuluarowych rozmów.  Zamiast tego proponuję spojrzeć na rok 2011. Mam  w ręku raport z listopada 2010 (Enterprise Learning and Talent Management 2011, Josh Bersin), przygotowany przez firmę doradczą  Bersin & Associates (raport do pobrania w bibliotece Bersin & Associates).

Co nowego może  nas czekać  w 2011 roku w obszarze zarządzania talentami i rozwoju  zdaniem ekspertów z Bersin & Associates?

Tematy przewodnie w obszarze rozwoju biznesu i  zarządzaniu ludźmi to poszukiwanie innowacji w biznesie, budowanie zaangażowania pracowników  i tworzenie kultury uczenia się organizacji.

Rok 2011 ma przynieść zmianę perspektywy w patrzeniu na biznes, gdzie liczyć się będzie już nie tylko cięcie kosztów, a istotne stanie się poszukiwanie innowacji, nowych możliwości rozwoju, w tym  rozwój produktów.

Jako kluczowe elementy w strategii zarządzania talentami  eksperci Bersin & Associates wymieniają:  budowanie zaangażowania pracowników i  zaufania, dzielenie się wiedzą,  zachęcanie do refleksji, pokazywanie wartości płynących z uczenia się,  formalizacja uczenia się jako procesu w organizacji (moim zdaniem, bardzo dobrze wpisują się te ?postulaty? w znany już trend z 2010 roku ? zarządzanie między pokoleniami).

W biznesie w coraz większym stopniu liczy się ścisła specjalizacja. Sukcesy osiągają te organizacje, które są bardzo dobre w tym, co robią  (Bersin podaje przykłady min. firm Intel, Accenture czy Apple) ? organizacje, które zatrudniają ekspertów w swoich branżach. Poprzeczka jest postawiona wysoko, a żeby organizacja była konkurencyjna, konieczne jest tworzenie programów, które zachęcają pracowników do ciągłego rozwoju i stawania się coraz lepszym w tym, co robią.  Konsekwencją jest też konieczność stworzenia takich  ścieżek karier, które odpowiadają  nowym wyzwaniom w podnoszeniu konkurencyjności organizacji. Menadżerska ścieżka kariery nie jest już jedyną opcją. Nowe znaczenie zyskuje ścieżka ekspercka, w której istotne jest osiąganie przez pracowników coraz większej wiedzy fachowej i specjalizacji, a celem jest zostanie ekspertem w organizacji.

Cały czas będzie postępował proces niesformalizowanego i ciągłego rozwoju/uczenia się pracowników, czego konsekwencją będą zmiany w zarządzaniu obszarem uczenia się i rozwoju w organizacji i uwzględnienie narzędzi społecznościowych. Dostęp do wiedzy jest w tej chwili naprawdę szeroki, mamy dużo nowych narzędzi do dyspozycji: blogi, media społecznościowe, video, wiki etc.  Czego powinny nauczyć się organizacje? Tworzenia  kultury  i środowiska sprzyjającego ciągłemu pogłębianiu wiedzy, a także właściwego podejścia do różnorodnych, dostępnych narzędzi, które należy traktować jako komplementarne. Z kolei wyzwaniem dla specjalistów zajmujących się rozwojem pracowników będzie konieczność stworzenia odpowiedniego klimatu i nauczenie się korzystania z nowych narzędzi.

c.d.n

13 grudnia 2010

Agnieszka Szczerba w jury konkursu ?Play Top Menedżer HR?

Miło nam poinformować, że G-Force Recruitment został sponsorem konkursu ?Play Top Menedżer HR? organizowanego przez redakcje ?Personel Plus? oraz ?Rzeczpospolitej? oraz wydawnictwo WoltersKluwer. Jest to największy konkurs branży HR w Polsce.

Konkurs ?Play Top Menedżer HR? to, cytując organizatorów,  ?konkurs na najlepszego polskiego HRowca. Ma on na celu wyłonienie kreatywnych twarzy polskiego HR, pokazanie nowoczesnego oblicza zarządzania zasobami ludzkimi oraz przyczynienie się do integracji i wzajemnego wsparcia wśród pracowników działów personalnych.?

Agnieszka Szczerba, Dyrektor Zarządzający G-Force Recruitment została członkiem jury konkursu.

Zapraszamy do odwiedzenia strony konkursu na:

http://personelplus.pl/konkurs